TRAIAN DORZ - un cristal pentru eternitate - Premiul III - secțiunea eseu
CONCURSUL NAȚIONAL DE CREAŢIE LITERARĂ/ESEU ”TRAIAN DORZ” – Ediția a II-a
de Olariu Elena
Cu un profund
caracter religios, aici mustrător, dar cu oarece formare de caracter,
aici îmbietor în a te dezbrăca de împovăratele griji pământești, versurile
poetului Traian DORZ, ne trezește – dacă voim, din somnul rațiunii și ne
trimite spre calea, mai grea, ce e drept, a spiritualității. Iubirea de Hristos
presupunând o conduită morală din toate
punctele de vedere. Dar, să ajungi să
crești în cele spirituale, poetul – liber cugetător, ne îndeamnă să lăsăm să
curgă printre degetele noastre din prisosul materialicesc, pentru a-l ajuta și
pe cel aflat la restriște. Bucuria că ai făcut bine, nu înseamnă nicidecum
mândrie: din contră; este un fel bucurie lăuntrică că și cel de lângă tine are ce pune pe masă,
sau cu ce se acoperi...
”Doamne,
ce-ngheţat e-acela
care n-are-n sânul lui
nici o rază de iubire
spre durerea nimănui.”
Versurile, cu rimă ale
poetului, ne întorc la rădăcină, la copilărie când, eram ca niște îngerași
”curați, curați”, niște ”flori de crin” bine mirositoare și plăcute
Mântuitorului; viața, cu urcușurile sale spiralate, ne-a schimbat firea, uitând de unde am plecat
și rostul pentru care ne-am născut. Ca
un leitmotiv, poetul ne îndeamnă:
”Şi fă, apoi, urmându-Ţi Ţie, să fiu un credincios
umil
şi dă-mi iar sfânta curăţie
din vremea când eram copil...
şi dă-mi iar sfânta curăţie
din vremea când eram copil!”
Pentru
că, nu-i așa, copilul, în nevinovăția lui plânge, este afectat de durere sau
când nu i se îndeplinește o dorință, dar în același timp, având acea delicatețe
puierilă, iartă și râde. Și te îmbrățișează.
Ajuns la oarece maturitate
spirituală, omul, în general, își depășește condiția umană – grație ajutorului
nevăzut al divinității și începe a-și pune întrebări: ”Cine sunt!?”, ”De unde
vin?!” , ”Unde plecăm atunci când plecăm?!” Aceasta îmi amintește de povestirea
”Berzele” de Al.Brătescu Voinești, în care nepotul care pune întrebarea bunicului: ”Berzele unde se duc, când se
duc?!”
Dar, atâta vreme când aceste
întrebări sunt umbrite de stările pur materialicești, nu ne interesează decât
să adunăn, să adunăm și să tot facem
hambare.
”Ce luăm noi Doamne din visul opririi?
- doar sfînta cenușă jertfită iubirii
cereasca mireasmă ce-am ars rugăciunii
și roua de aur din ochii minunii.”
Aspirator la nemurire, într-o
luptă continuă cu ispitele care sunt la tot pasul, poetul, așișderea lui Ion
Alexandru, regretă oarecum trecerea nilor, ”precum frunzele în vânt” sufletul fiinduiI cuprins
de o oarecare nostalgie după ani trecuți, parcă prea repede, dar
conștientizează: ”toți murim, dar pe rând”.
”Ființă rațională, omul are
sau trebuie să aibă o mai strânsă legătură cu semenii săi decât animalele
necuvântătoare între ele,” spune poetul. Certifică sieși că moartea nu este o
îngropare neștiută, trupul mergând acolo
de unde a ieșit și sufletul,
ridicându-se la cer, acolo unde este nemurirea. Precum bobul de grâu care ”dacă
nu moare mai întâi și va putrezi, nu se va înmulți”
”De ce nu știm
de astăzi
al vieții veșnic preț
de ce-l știm doar la moartea
cu-nfricoșat județ?”
A căuta ”Adevărul” este o continuă cercetare a sufletului, renuțare
la lumesc, a fi mereu vertical, a fi cu Dumnezeu și a-ți iubi semenii
ca pe tine însuți. ”Într-o lume în care
violența și dezmățul au prins mult
teren, afirma pr. Al. Stănculescu-Bârda, în care buna-cuviință este socotită o
adevărată cenușărească”, comportamentul omului care vede prin alte prisme
viață, care iubește adevărul și starea de fapt pentru care suntem aici, pe
pământ, pelerinajul care să ne formeze ca oameni, să adunăm cât mai multe bile
albe nu doar pentru noi ci și pentru semenii noștri cu care ar trebui să trăim
într-o continuă armonie, ei bine, Traian Dorz ne sfătuiește: ” Adevărul
folosește numai celui cui a spus -/Celui care-l spune-adesea numai ură i-a
adus”
Firesc de altfel: când nu ești la fel ca cei din cutumă ești împotriva
lor. ”Poemul de suflet, ”Fă-ți timp” este un lung moderator de suflete; a te
opri din mersul spre înainte, pentru a observa crescutul unei flori, mersul
încet dar sigur al melcului, continuu
pregătit de înnoptare, greutatea furnicii prin care ne arată că munca în
armonie cu rugăciunea și iubirea, face
să trecem peste orice greutăți, frunza
căzută în calea-ne, din care să înțelegem că nu suntem nemuritori, omul ca și timpul având cele patru anotimpuri, iarna
fiind odihna trupului pentru ca în primăvară să renaștem precum florile. Poate
fi acea renaștere spirituală de care am avea atâta nevoie cu toții. Dar să nu
fim calzi în credință.
”În trecerea grăbită prin lume
către veci,
Fă-ți timp măcar o clipă să vezi pe unde treci!”
Aceasta
presupune a lua ”Jugul lui Hristos”, o continuă luptă cu ispitele, cu suferințele
și umilirile din viața de zi cu zi, a
accepta sărăcia, nu cu îngâmfare, ci pentru a-i întinde o mână și celui aflat
la ananghie, a iubi dezinteresat. Grea
Cruce! Greu jug! Și număi sprijinit de umărul Hristosului am putea înainta în
largul oceanului lumesc.
Poezia
de suflet al lui Traian Dorz, care a
suferit ani grei de detenție, doar pentru că iubea pe Dumnezeu, acolo, în
închisoare l-a format ca om de o conduită
ireproșabilă, umilirile și nimicniciile
prin care a trecut, să fie parfumul atât de curat al crinului – prin versurile
sale rămânând un cristal pentru eternitate.
Comentarii
Trimiteți un comentariu