„Roadele” surghiunului - Premiul I - secțiunea eseu
CONCURSUL NAȚIONAL DE CREAŢIE LITERARĂ/ESEU ”TRAIAN DORZ” – Ediția a II-a
autor: Ioana Melean
Calvarul închisorilor prin care a trecut fratele Traian Dorz a început într-o noapte de revelion, după 25 de ani de când părintele Iosif Trifa a simțit și a răspuns chemării Tatălui Ceresc de a face mai mult pentru lumea decăzută. Au urmat 17 ani lungi de surghiun, prin celule de arest, prin penitenciare, prin lagăre de muncă, prin „înlănțuiri” la domiciliu.
Deoarece „poezia e însăși viață”
(T. Arghezi), creația fratelui Traian oglindește această perioadă neagră, iar
poezia de dincolo de libertate se întinde de-a lungul a multor volume de
versuri, după cum el însuși afirmă în „Hristos – mărturia mea”: „de fapt, Cântarea
Nemuritoare, în forma ei ultimă – aici a început. Cu stropul de cer, cu
Semnul Lui, cu o frunză căzută lângă mine, cu solia vieții mele apuse sau cu
îngerii preaiubiți ai Serii, ai Visului și-ai Amintirii cu toate celelalte care
au urmat apoi în Cântările Surghiunului și de aici și-au conturat forma
lor definitivă. Fiecare dintre cele scrise ulterior, începând de aici le-am
trăit și le-am scris pas cu pas și ceas cu ceas.”
Poeziile sale născute în iadul
închisorilor devin cu timpul tot mai profunde („Condițiile grele de suferință,
de muncă, de singurătate în care trăiam – au dat stărilor mele sufletești o tot
mai înaltă, mai largă și mai profundă dimensiune.”) și se întind de-a lungul
întregii creații dorziene, încât doar o simplă trecere în revistă a lor
depășește câteva pagini.
M-am oprit la volumul „Cântarea
roadelor”, volum care ilustrează multe din elementele specifice poeziei de
dincolo de libertate, încă de la primele versuri.
Astfel, în cele două poezii
programatice care trasează imaginea creațiilor din acest tom, „Roadele
cântărilor mele” și „Cântarea roadelor” se evocă lumea închisorilor, poetul
închinându-i Mântuitorului drag roadele „de pe-al Crucii drum divin”, „de sub
cer ori sub zăbrele” și fraternizează cu „cei ce-nfruntă vremea atât de aspră
și de grea” numindu-i: „frații mei de ger și jertfă/de crez și cer/ de plug și
plâns/ cu care-am semănat alături/ și-aș vrea alături să culeg.”
Imaginarul volumului se
construiește antitetic, de cele mai multe ori, astfel universul cald și
odihnitor al casei pe a cărei prispă gândul celui plecat poposește în fiecare
seară („dar seara vine pururi s-adoarmă lângă tine/ sfințit de rugăciunea ca
nicăieri fierbinte” Casă) contrastează cu spațiul înghețat al celulei
care devine mormânt („Eu mi-am primit răsplata mărturisirii sfinte/ când lumea
c-o sentință mi-a scris pe cruce vina/ și m-a-ngrădit în flăcări/ în ziduri și morminte...”), „peșteră de gheață” (Timpul
a rămas afară), în sordidul cimitir- închisoare („frumoase amintiri
înmormântate/ în cel mai trist și tainic țintirim”),
în care pendula timpului și-a oprit parcă măsura amestecând ziua cu noaptea,
într-un întuneric perpetuu („Timpul a rămas afară/ dincolo de temnicer/ ziua
vine fără seară/ noaptea trece fără cer”), dar nu lipsit de nădejde („Numai
Duhul luminează/ drumul mut și-ntunecos/către tot ce nu-nserează/ și
ne-așteaptă ne-ndoios!”). Cele două lumi – a casei și a închisorii se împletesc
în micile poeme închinate celor trei obiecte ce l-au însoțit pe fratele Traian
în lumea zăbrelelor, „Prosopul”, „Traista” și „Castronul”. Astfel, prosopul din
care a desprins atâtea fire pentru a petici hainele sale și ale altora, îi este
un prieten îndurerat ce mai păstrează amintirea mâinii ce i l-a dat, traista
devine substitut al celor dragi („tu loc de mamă/ și de soră/și de soție/ mi-ai
ținut), dar și purtătoare tăcută a tainelor poetului („Ai dat puținul meu/ când
furii te-au scotocit înverșunat/ dar tainele încredințate/ mi le-ai ascuns de
neaflat”), iar castronul este definit ca un frate vitreg, „al tiraniei și
foametei simbol”.
În aceste opere vibrează întreaga
suferință a omului, suferință determinată de absurdul acuzațiilor aduse, de
condițiile inumane ale spațiului carceral, de constrângerea de a sta departe de
cei dragi. Dar, la o lectură atentă atât a poeziilor, cât și a memorialisticii,
cele mai multe dureri i le-au adus, pe de-o parte, atitudinea fraților
trădători care fie au devenit unelte ale ordinii politice, fie au dezertat de
la duhul adevărat al Oastei Domnului, lăsându-se animați de alte crezuri, iar,
pe de altă parte, era sfâșierea din sufletul psalmistului determinată de zidul
care s-a ridicat între el și Dumnezeu din cauza asumării păcatelor altora.
Astfel, trădarea fraților este
deplânsă în poezii precum „Frica” în care atitudinea falșilor prieteni face ca
inima poetului să tresară la fiecare pas din drum deoarece:„ ce-au mai lăsat
întreg, plecând vrăjmașii/ au nimicit prietenii mai crud/ lăsând aceleași
urme-nsângerate/ la care când privești te înfiori”. Dar, mai mult decât propria
suferință, psalmistul nostru plânge abaterea de la adevărata credință,
dezbinările, lipsa de autenticitate a unor frați ceea ce are repercusiuni grave
asupra Lucrării. În poezia „Credință” poetul afirmă că din cauza celor
nestatornici: „e printre oameni hulită/ Calea lui Hristos și prigonită totdeuna
Credința cea adevărată/ căci pentru toată răutatea ce-o lasă falsele credințe/
în lume/ lumea se răzbună pe-adevărații credincioși”. În acest context, dar
pentru o lucrare cu adevărat duhovnicească, fratele Traian îndeamnă la unitate:
„Numai stând cu frații noștri la aceeași dulce masă/ gustă sufletele noastre
bucuriile depline. / Numai când unim cu toții într-o singură cântare/ graiul și
iubirea noastră/ nu ne mai dorim nimic.”(Lucrători)
În ciuda durerilor fizice și
sufletești pe care le aduce vremea închisorii în ființa poetului, acesta vede
în suferință calea spre mântuire: „Dumnezeu, cu bunătate, ne clădește
mântuirea/ (...) din orice suferință ce-o răbdăm cu resemnare” (Așteptare),
„ Noi fericim pe-aceia ce-au suferit și sufăr/ ce-și curăță viața și inima și
ochii/ fiindcă-n suferință e și o ispășire” (Noi) un foc ce curăță
ființa pe drumul desăvârșirii „O foc trecut, ce bine mă simt și ce ușor,
/eliberat din tine și dincolo trecut!/ Adânc curați mi-s ochii, uitând tot ce
priviră/ spălat îmi e auzul de tot ce-am ascultat” (O, foc trecut!...). Chiar
dacă acest drum al mântuirii este nespus de greu și implică renunțarea la tot
ce-i pământesc, dorința cea mai fierbinte a bardului din Livezi este rostită
astfel „să nu te părăsesc pe Tine/ în veci, Mântuitorul meu! (Să nu te
părăsesc!)
În acest cadru întunecat, poetul
face deseori referire la creația lui care este o oglindă a întregii lupte:
„Nu-s numai slove cântecele mele/ nu-s numai rânduri cele ce le-am scris/ ci-i
lupta mea și inima în ele/ și crezul meu e-ntreg în ele-nchis!”, versuri ce
sunt „hrană pentru inima flâmândă”, „cântec pentru sufletul vioi”, dar mai ales
„dragoste fierbinte/ și-ncredere eroică-n Hristos” . Poeziile închisorii sunt „
gemetele-amare din umbrele cu dungi/ sunt șiroiri de lacrimi prelinse sub
zăbrele/ și scrâșnete de lanțuri cu tânguiri prelungi/din anii cei prea negri,
prea mulți și grei, cu ele.”, ani din care psalmistul se întoarce ca„ un înger
cu aripi rupte” (Revin)
Pe lângă aceste poezii ce surprind
fragmente din experiența carcerală, volumul „Cântarea roadelor” cuprinde cel
puțin două poeme -sinteză care reflectă în ele tot ce a însemnat detenția
pentru omul și poetul Traian Dorz.
Primul, se numește emblematic
„Ușa”, substantiv - simbol al libertății sau al absenței ei și devine element
recurent al acestui text în care apare de 18 ori, dar și al volumului
memorialistic „Hristos – mărturia mea” care, evocând perioada detenției este folosit
de zeci de ori, cel mai des în sintagme de tipul: „trântind ușa după mine” sau
„s-a tras zăvorul și s-a deschis ușa”. Această poezie cutremurătoare vorbește
despre neputința pe care o resimți în fața ușii care, deși este a ta, nu o poți
deschide sau închide când dorești, despre plânsul amar al celui care suferă de
viu în celula-groapă, despre angoasa celor închiși ce stau treji „ nopți și
zile/ și luni și ani/ cu răsuflarea oprită/ și-auz atent/ și inima zdrobită -n
zbucium de teamă/ și de bănuială”, tresărind la fiecare pas, despre
singurătatea otrăvitoare și despărțirea de cei dragi, despre batjocura,
injuriile, bătăile cumplite primite pentru rugăciunea făcută, despre îngustimea
nefirească a locului de odihnă „să vi se-nsemne locul/ ce nu-i permis să-l
depășiți”, despre foamea cumplită pentru care pâinea devine cel mai arzător vis,
textul transformându-se apoi într-o pledoarie pentru schimbarea vieții
păcătoase pentru ca „ușa vieții” să nu se închidă pentru totdeauna.
Al doilea poem „La anii
răstignirii” prezintă metaforic anii petrecuți în închisoare, ca un „urcuș”, ca
o etapă necesară în drumul maturizării
duhovnicești. Primul catren surprinde momentul 0 al acestui calvar, un moment
al tinereții când poetul intră eroic, curajos în beznă, „cu suflet naiv și
neprecis”, plin de iluzii „ochii și-Adevărul purtau umbriri de vis”. Experiența
dură a închisorii îl învață să vadă dincolo de aparențe: „Dar anii încercării
prin foc și rugăciune/ mi-au ars pe veci perdeaua naivelor vederi” și îl
determină să fie un trăitor și mai puternic al Credinței strămoșești: „Și
strâns lângă frumsețea sfințeniei străbune/ i-am juruit depline rămasele
puteri”. În plus, cu ajutorul înțelepciunii dumnezeiești „Lumina de dincolo de
fire”, ajunge să pătrundă adâncurile sufletești ale celorlalți. La finalul
poemului, transformarea poetului este totală: cătușa cea nouă, ruginise,
răstignirea s-a metamorfozat în înviere, povara amăgirilor, a naivităților s-a
scuturat, iar „ ochii și-Adevărul purtau cerești luciri”.
Consider
că poezia de dincolo de libertate a fratelui Traian Dorz este în acord cu
vorbele poetei Ana Blandiana care crede că „poezia nu trebuie să strălucească,
trebuie să lumineze”. Poemele sale născute în suferințe reale și intense pe
care noi doar ni le însușim metaforic când ne identificăm cu el sunt mult mai
grăitoare decât orice meditație asupra lor. Pentru a plânge alături de el,
pentru a-l înțelege cu adevărat și a-l urma autentic, trebuie să le citim
corelându-le cu memorialistica lui – „Hristos-mărturia mea” și „Istoria unei
jertfe”. Doar așa ele își vor atinge menirea: „Eu n-am vrut să scriu versuri/
poeme și cântări/ ce gâdilă urechea/ și inima o-nmoaie, / ci-am vrut să rup
zăvoare/ am vrut să sparg cărări/ spre cer și libertate/ din iad și din
noroaie.” (Eu n-am vrut să scriu versuri...)
Comentarii
Trimiteți un comentariu