Mențiune - Eseu: Credința- rădăcină a identității mele

 


CONCURSUL NAȚIONAL DE CREAȚIE LITERARĂ / ESEU „TRAIAN DORZ” 

– EDIȚIA A VII-A

RUS DANIEL-IOAN / Loc. Cluj-Napoca

       Credința este rădăcina identității fiecăruia dintre noi. Prin mărturisirea adevărurilor fundamentale de credință, având conștiința că ,,Ortodoxia nu caută adevărul, ci îl deține” (Mitropolitul Filaret Voznesenski), deoarece Adevărul este Însuși Hristos, în lumina Sa, care luminează tuturor, perspectiva noastră asupra vieții, a societății și a cunoașterii devine autentică, iar rațiunea noastră este transfigurată, nu anulată, prin actul credinței.
      Credința ca rădăcină a identității noastre devine actualizată prin urcarea unei scări a virtuților, cuvintele Sfântului Apostol Petru fiind edificatoare în această privință: ,,adăugați la credința voastră fapta bună, iar la fapta bună, cunoștința, înfrânarea, răbdarea, evlavia, iubirea frățească, dragostea’’, pentru a ne face ,,părtași dumnezeieștii firi” (I Petru 1, 4-8). Astfel, mărturisesc cu certitudine că rădăcina identității noastre este credința, deoarece Însuși Mântuitorul nostru Iisus Hristos spune: ,,Voi sunteți sarea pământului’’, ,,Voi sunteți lumina lumii; nu poate o cetate aflată pe vârf de munte să se ascundă’’. (Matei 5, 13-14). Identitatea noastră este afirmată cu ajutorul credinței, mărturisirea acesteia făcând posibilă atât comuniunea  credincioșilor în Sfânta Biserică, cât și câștigarea Împărăției Cerurilor: ,,Toate îi sunt cu putință celui ce crede.’ (Marcu 9, 23)
        Cunoașterea prin credință (,,Credința este prin auzire, iar auzirea prin cuvântul lui Dumnezeu”- Romani 10, 17), lucrătoare prin har presupune statornicie și ascultare, la fel cum Preasfânta Fecioară Maria le spunea ucenicilor: ,,Faceți orice vă va spune.” (Ioan 2,5). Unul dintre cuvintele Mântuitorului referitoare la trăirea credinței pe care trebuie să îl împlinim este: ,,Feriți-vă de aluatul fariseilor”, care este fățărnicia (Matei 16, 6) Astfel, credința noastră trebuie să fie mereu practică pentru a deveni autentică. Credința mântuitoare creștin ortodoxă se lucrează prin dragoste. Așadar, numai ,,credința care este împodobită și îmbrăcată cu faptele bune este credință lucrătoare, care aduce mântuire sufletului’(1) De aceste lucruri ne încredințează mai ales Sfântul Apostol Pavel în ,,Imnul dragostei”: ,,De aș grăi în limbile oamenilor și ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare și chimval răsunător. Și de aș avea darul proorociei și tainele toate le-aș cunoaște și orice știință și de aș avea atâta credință încât să mut și munții, nimic nu sunt’’ (I Corinteni 13, 1-2), mustrând credința fățarnică și neroditoare. Toate strădaniile noastre omenești sunt deșarte dacă nu avem o credință lucrătoare prin dragoste și împodobită cu faptele bune: ,,Și acum rămân acestea trei: credința, nădejdea și dragostea. Iar mai mare dintre acestea este dragostea.” (I Corinteni 13, 13)
        Versetul de aur al Sfintei Scripturi este grăitor în această privință: ,,Căci Dumnezeu așa de mult a iubit lumea, încât pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat, ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viață veșnică.’ (Ioan 3, 16). Adevărata credință mântuitoare presupune răspunsul nostru printr-un duh jertfitor la iubirea lui Dumnezeu cu ajutorul faptelor bune. Astfel, ,,dacă aceste lucruri sunt în noi și tot sporesc, ele nu ne vor mai lăsa nici trândavi, nici fără roade în cunoașterea Domnului nostru Iisus Hristos.’’ (II Petru 1,8). Trăirea credinței presupune iubire și jertfă, care se diferențiază de egoismul, formalismul și raționalismul izvorât din slava deșartă. Dragostea față de Dumnezeu și față de aproapele validează credința noastră prin faptele pe care le săvârșim: ,,Ce folos, frații mei, dacă cineva are credință, iar fapte nu are? Oare credința poate să-l mântuiască? Dacă un frate sau o soră sunt goi și lipsiți de hrana cea de toate zilele, și cineva dintre voi i-ar zice: Mergeți în pace! Încălziți-vă și vă săturați, dar nu le dați cele trebuincioase trupului, care ar fi folosul? Așa și cu credința: Dacă nu are fapte, e moartă în ea însăși. Dar va zice cineva: Tu ai credință, iar eu am fapte; arată-mi credința ta fără fapte, și eu îți voi arăta, din faptele mele, credința mea.” (Iacov 2, 14-18) Astfel, adevăratele fapte mărturisitoare prin harul dumnezeiesc urmează în mod necesar credinței, devenind măsura acesteia. Identitatea noastră fundamentată pe o dreaptă-credință lucrătoare este pusă în legătură cu săvârșirea faptelor bune: ,,Ce însoțire are dreptatea cu fărădelegea? Sau ce împărtășire are lumina cu întunericul? Ieșiți din mijlocul lor și vă osebiți.” (II Corinteni 6, 14, 17)
           De asemenea, credința noastră este întărită de diferite experiențe duhovnicești, de participarea la Sfintele Taine ale Bisericii, dar și de sfaturile părinților, bunicilor și ale altor membri ai familiei. Acest lucru este îmbucurător și este justificat de faptul că ,,noțiunile și ideile morale se dezvoltă în parte prin educația și influența generațiilor precedente, dar mai ales pe baza unui sentiment religios’’(2). Totodată, Sfântul Cuvios Cleopa de la Sihăstria remarcă faptul că există o complementaritate între cultura noastră națională și spiritualitatea manifestată prin credință: ,,Să știți că rădăcina și viața poporului nostru, înaintea lui Dumnezeu, este credința dreaptă în Hristos, adică Ortodoxia.”(3) Trebuie astfel să existe o strânsă legătură între identitatea noastră și credința moștenită de la înaintași, acest lucru fiind exprimat și de Sfântul Cuvios Ioan Iacob de la Neamț, care adresează un îndemn poporului nostru: ,,De vei păzi credința tare/ Precum din veac s-a moștenit/ Vei fi slăvit din nou sub soare/ Mai mult de cum ai fost slăvit.’’ și ,,Fii pribegi ai țării mele/ Necăjiți între străini/ Nu uitați menirea voastră/ De Români și de Creștini.’’ (4) Chiar dacă de-a lungul secolului XX au existat diferite ideologii politice și sisteme totalitare, precum comunismul, care au încercat să înlăture spiritualitatea autentică a poporului nostru, totuși ,,Românul a rămas român și creștin, pentru că… creștinismul nostru nu a fost artificial, îmbrăcat. Creștinismul nostru a fost structural, noi am fost din firea noastră creștini.’’(5) Chiar majoritatea numelor pe care le purtăm sunt nume de Sfinți, de aceea avem responsabilitatea de a urma pilda vieții acestora.
       Dorința de a-L cunoaște pe Dumnezeu prin credință, pentru afirmarea propriei identități este exprimată într-un mod remarcabil de următoarea invocație poetică: ,,O, vino, iubitorule de oameni,/ În sufletul bătrânei lumi să sameni/ Din nou credința cea biruitoare’’ (,,Sonet’’, Alexandru Vlahuță). Astfel, adoptând o modalitate de gândire care nu exclude credința, ci o afirmă, devenim mărturisitori ai Adevărului Dumnezeiesc prin care vom dobândi o libertate autentică. Înaltpreasfințitul Mitropolit Andrei remarcă faptul că ,,Crezând în Domnul, avem și o viață de rugăciune, la care adăugăm faptele cele bune care însoțesc o viață creștinească’’.(6) Este semnificativă în această privință remarca lui Gugliemo Marconi (1874-1937), inventator și fizician italian, laureat al Premiului Nobel, privitoare la rolul și necesitatea credinței  în viața sa; ,,Cred că ar fi o mare tragedie dacă oamenii ar pierde credința în rugăciune. Fără ajutorul rugăciunii aș fi eșuat acolo unde am reușit.’’ Reușitele sale sunt puse astfel  în legătură cu ajutorul și lucrarea lui Dumnezeu: ,,Permițându-mi să  ating ceea ce am făcut, Dumnezeu a făcut din mine doar un instrument al propriei Sale voințe, pentru revelarea propriei Sale puteri divine.’’ (7)
       Asumarea unei identități la rădăcina căreia se află credința este edificatoare în societatea contemporană, deoarece ,,Credința este prima virtute cu care pornim la drum, este un dar al harului și temelie a vieții duhovnicești.’’ (8) Având o conștiință teologică mărturisitoare, vom putea răspunde cu responsabilitate, demnitate și deschidere chemării adresate de Părintele Gheorghe Calciu: ,,Dar eu te chem la un zbor mult mai înalt, la abandonarea ta totală, la curajul care sfidează rațiunea, te chem la Dumnezeu’’ (9). Astfel, având nădejde, dragoste și un duh jertfitor, ne vom lumina candelele sufletelor noastre prin credință.

 
(1) Arhimandrit Cleopa Ilie, ,,Ne vorbește Părintele Cleopa”, pg. 9, Mănăstirea Sihăstria, 2001, Vol. 3;
(2) Mitropolitul Filaret Voznesenski, ,,Ortodoxia nu caută adevărul, ci îl deține’, pg. 17, ed. Egumenița, Galați, 2023;
(3) Arhimandrit Cleopa Ilie, ,,Ne vorbește Părintele Cleopa”, pg. 37, Mănăstirea Sihăstria, 2001, Vol. 3;
(4) Sfântul Cuvios Ioan Iacob de la Neamț- Hozevitul, ,,Rugăciune. Poezie. Învățătură’’, pg. 70-71, ed. Doxologia, Iași, 2010;
(5) Î.P.S. Justinian Chira, ,,Colindul vieții mele’, pg. 102, București, 2016;
(6) ,,Cred, Doamne, și mărturisesc! File de catehism ortodox”, pg. 8, ed. Renașterea, Cluj-Napoca, 2024;
(7) Revista Creatorul Universului nr. 4/ 2021, pg. 30, Ortodoxia tinerilor, 2021;
(8) ,,Cred, Doamne, și mărturisesc! File de catehism ortodox”, pg. 278, ed. Renașterea, Cluj-Napoca, 2024;
(9) Părintele Gheorghe Calciu Dumitreasa, ,,Cele șapte cuvinte către tineri”, pg.  32-40, ed. Scara Print, 2019, Bucure
ști.
 
 
 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

START VOT ONLINE - POEZIE - CONCURSUL NAȚIONAL DE CREAŢIE LITERARĂ/ESEU ”TRAIAN DORZ” – Ediția a II-a

START VOT ONLINE - POEZIE - CONCURSUL NAȚIONAL DE CREAŢIE LITERARĂ/ESEU ”TRAIAN DORZ” – Ediția a III-a

Locul I: Între Cer și Timp