Păcatul macină familia noastră.
„Să înceteze păgânismul! Să înceteze beţiile! Să înceteze jocurile! Să înceteze desfrânările! Să înceteze minciuna! Să înceteze calomniile! Să înceteze toate! Poporul acesta are nevoie de îmbrăţişarea şi de dragostea lui Dumnezeu!...”
Părintele Iosif căuta să inspire în fraţii din
Lucrarea Oastei Domnului curajul. Să nu cedeze în faţa primejdiei, pentru că,
în ultimă instanţă, noi nu avem de luptat împotriva cărnii, împotriva
lucrurilor din lumea asta. Domnul Însuşi a spus că: „Împărăţia Mea nu-i din lumea
aceasta”. Şi ceea ce facem noi în lupta declarată de Oastea Domnului e ceea ce
a spus Cuvântul lui Dumnezeu: că Domnul Iisus a venit să nimicească lucrările
diavolului. Şi Oastea Domnului s-a angajat să lucreze – spunea Părintele Iosif
într-un articol odată – tocmai contra satanei.
„Luptăm cu îndârjire pentru drepturile lui
Dumnezeu în lume”... Asta face Oastea Domnului!... Luptă cu îndârjire pentru
drepturile lui Dumnezeu în lume. Întotdeauna! Să nu bănuiască cineva că numai
acuma trebuie asta. Când Părintele Iosif a spus lucrurile acestea, nu era
atunci o situaţie pe care să nu o poţi compara cu stările pe care le trăim noi
astăzi. Totdeauna a fost necesar serviciul oamenilor, să apere drepturile lui
Dumnezeu în lume. Şi de aceea Dumnezeu a ridicat în mijlocul poporului nostru
Oastea Domnului: să lupte pentru drepturile Lui, nu pentru drepturile lor. Că a
lor problemă a rezolvat-o El. Şi ei nu-şi caută drepturile lor, ci vor să ajute
Lucrarea lui Dumnezeu, în folosul celorlalţi, care nu au ajuns încă să-L
cunoască pe Dumnezeu.
În sensul acesta arăta Părintele Iosif
într-una din revistele publicate – prin care a căutat să ne formeze după voia
lui Dumnezeu – despre Mucius Scevola, sub titlul „A fost şi va mai fi”, unde
scria că în timpul romanilor s-a ridicat un popor împotriva acestora, cu scopul
de a cuceri Roma. Şi, câţiva dintre ostaşii Romei, o ceată, au spus că ei cu
hotărâre se duc şi vor să-l ucidă pe regele care se ridicase la hotar împotriva
lor ca să cucerească o parte din imperiu. Împrejurările arată că au fost prinşi
şi mai ales unul dintre ei, Mucius Scevola, care se angajase cu jurământ la
astfel de acţiune. A fost prins, legat şi dus în faţa împăratului duşman. I se
spuse că, în numele legii, va trebui să fie ars. Lângă rege era un altar unde
se aduceau jertfe idolului lor.
Scevola a întins mâna deasupra focului şi mâna
a început să ardă şi a ars mâna deasupra focului şi el stătea zâmbind, privind
la rege. Împăratul l-a scos de acolo şi i-a spus:
– Destul! Să fie eliberat!... Poporul acesta
roman nu poate fi înfrânt cu totul, că oamenii ăştia sunt de neînvins. Şi a
renunţat să facă război.
Părintele Iosif, pe urmă, arată că
creştinismul a avut oameni care l-au depăşit pe Mucius Scevola.
Prin acţiunea lor, prin devotamentul lor, prin
eroismul lor, Biserica îşi face înscrişi eroii şi martirii ei. Şi scrie
Părintele Iosif undeva că a primit o scrisoare de la Părintele Vasile. Şi
Părintele Iosif redă acolo o parte din ea: „Vă scriu, Părinte, cu sângele în
gură; că mi s-a rupt plămânul şi gura e plină de sânge; dar nu las steagul!”.
Şi ştiţi că Părintele Vasile aşa a murit,
vorbind în marea Catedrală din Bucureşti, din Ghencea, aceea care e ridicată
spre slava lui Dumnezeu şi pentru bucuria fraţilor veniţi să se adune. N-a mai
putut să vorbească – şi-i scrie Părintelui hotărârea sa de a muri pentru
Domnul.
Şi nu numai unul a fost. Sunt şi vor mai fi
încă mulţi aşa.
Se mai arată un alt caz de un asemenea eroism,
în legătură cu un pusnic coborât în Roma în timpul distracţiilor acelora cu
gladiatori. Cum mulţimea mergea în direcţia arenelor, pusnicul s-a dus şi el,
să vadă unde merge aşa mare mulţime. A ajuns acolo la arenă şi a văzut ce se
petrecea acolo, cum unul dintre cei doi gladiatori, care erau robi, îl învingea
pe celălalt. (Se zice că plăcerea cea mai mare a publicului era când unul
dintre gladiatori era sub călcâiul celuilalt, iar cel de deasupra înfigea furca
în el şi îl dădea gata.) Şi pusnicul nu a mai putut răbda şi, de acolo de unde
privea, a sărit în arenă, în mijlocul luptei, şi i-a despărţit pe cei doi
gladiatori. Şi de acolo a strigat: „Să înceteze păgânismul!”.
Cum toţi aşteptau clipa în care să se poată
bucura, mulţimea a început să murmure şi, în ultimă instanţă, într-un glas, ca
în cazul Mântuitorului când strigau să-L răstignească, a strigat şi acum să-l
omoare pe cel ce a tulburat bucuria pe care ei aşteptau să o aibă.
Pusnicul şi-a desfăcut frumos cămaşa şi a zis:
„Înfigeţi sabia!”.
Şi au înfipt sabia în el.
Era în foaie scris: „Aşa s-a coborât din
Munţii Apuseni un pusnic în vremurile noastre, în mijlocul păgânismului anului
1923, şi a strigat: „Să înceteze păgânismul! Să înceteze beţiile! Să înceteze
jocurile! Să înceteze desfrânările! Să înceteze minciuna! Să înceteze
calomniile! Să înceteze toate! Poporul acesta are nevoie de îmbrăţişarea şi de
dragostea lui Dumnezeu!...” „Probabil – scria mai departe în articol – va
trebui şi pusnicul zilelor noastre să plătească ce a plătit pusnicul din arena
din Roma”.
Dar împăratul Romei a dat dispoziţie
într-adevăr să înceteze păgânismul. Cu data de mâine-zi a şi încetat. Nu s-a
mai petrecut în Roma aşa ceva. Numele împăratului nu îl reţin – îl pomeneşte
Părintele Iosif.
Orice biruinţă trebuie pecetluită cu jertfă.
În istoria Bisericii noastre, în mijlocul poporului nostru, au fost astfel de
jertfe.
Pe urmă mai arată o altă pildă. V-o spun şi pe
asta şi pe urmă închei: cazul căpitanului Muşat,[1]
în luptele de la Mărăşeşti. Părintele Iosif era un om care, prin scrisul lui,
într-adevăr ca un general, reuşea să înflăcăreze fronturile, pentru ca să nu
cedeze nu în faţa duşmanilor văzuţi de aici, ci în faţa păcatelor care se
războiesc cu noi. Fiecare dintre noi ştim ce înseamnă să lupţi cu firea ta cea
rea, cu păcatele tale şi cu toate câte se războiesc cu tine. În lupta asta,
Părintele vrea să-i antreneze pe fraţi, să lupte ca cei de la Mărăşeşti. Acolo,
atunci, duşmanul începea să vină şi lupta se socoti aproape ca fiind pierdută.
Dar căpitanul împreună cu cei din compania sa au spus:
– Murim aici! Şi i-a pus să facă jurământ cu
legământ şi a făcut fiecare în jurul lui un cerc pe care a scris: „Aici vom
muri sau vom învinge!”
Şi cu câtă muniţie au avut, au tras încontinuu
şi s-au luptat, au căzut ei acolo şi au murit. Dar duşmanul nu a putu să
înainteze. Apoi au venit întăriri din spate şi s-a câştigat biruinţa, ceea ce a
adus faima poporului românesc. Şi faima Mărăşeştiului nostru a ajuns până la
marginile lumii. Faima sângelui eroilor de la Mărăşeşti.
Spune Părintele Iosif: „Legămintele noastre
sunt legămintele lui Muşat de la Mărăşeşti. Murim sau învingem!”
Dacă va trebui, spune el, să nu vedem
câştigată biruinţa luptei împotriva păcatului şi a răului, a luptei împotriva
păcatelor şi a răutăţilor care se războiesc cu noi, nu-i nimic; o vor vedea
urmaşii noştri.
Păcatul macină familia noastră.
Păcatul macină sănătatea noastră.
De unde ne vin bolile? De unde, tot ceea ce
aproape că legile statului nu mai pot să oprească? De la păcatele care se
războiesc cu noi.
Noi am fost chemaţi să dăm o mână de ajutor în
asemenea situaţii, pentru ca într-adevăr poporul nostru să fie un popor sănătos
şi să trăiască în condiţiile pe care ni le-a hărăzit Bunul Dumnezeu pe meleagurile
astea atât de binecuvântată pentru noi. Numai să ştim să-I mulţumim.
De aceea mulţumim lui Dumnezeu pentru ziua
frumoasă în care ne-a adunat aici. Vor culege alţii, când vor duce la biruinţă
lupta începută. Noi mulţumim lui Dumnezeu că ne-a chemat şi că ne-am putut
bucura aici, că într-adevăr în această Lucrarea ne-a ajutat să aflăm mântuirea
sufletului nostru. Nu în altă parte. Nu rupându-ne, nu ieşind din cadrele vii
ale Bisericii, nici ale tradiţiei noastre strămoşeşti.
Ci aici în mijlocul Biserici noastre şi în
mijlocul poporului nostru. Nu vrem să schimbăm nimic, ci doar viaţa noastră şi
a celor care trăiesc în păcate şi fărădelegi. Asta trebuie schimbată.
Bunul Dumnezeu să ne ajute pe aceia care până
acum am îndrăznit să ascultăm îndemnurile pe care le-am simţit de la mai-mari
noştri, să putem să mergem mai departe.
Însă celor care nu au început până acum,
Domnul să le ajute să poată începe frumos, îndrăznind spre Acela care ne-a
spus: „Îndrăzniţi, căci Eu am biruit lumea!”.
Amin.
[1] E o confuzie de nume: eroul de la Mărăşeşti
a fost căpitanul Grigore Ignat. Constantin Muşat a fost caporalul grenadier
care a căzut eroic în acelaşi an (1917), în luptele de la Oituz. (n. ed.)
din vorbirea fratelui Moise Velescu (Arad) la adunarea de la Petrileni – 9 august 1981
Strângeţi fărâmiturile / Traian Dorz. - Sibiu: Oastea Domnului,
2010
Comentarii
Trimiteți un comentariu