„O familie dezbinată împotriva ei, o cetate dezbinată împotriva ei înseşi nu poate să dăinuiască”.
„O familie dezbinată împotriva ei, o cetate dezbinată împotriva ei înseşi nu poate să dăinuiască”. Noi suntem o familie, noi suntem o cetate. Cea dintâi şi cea mai puternică datorie a noastră este să fim cât se poate una. Forţa noastră, izbânda noastră, biruinţa noastră stă în unitatea dintre noi. Toţi ne sunt vrăjmaşi. Şi lumea, şi păcatul, şi diavolul, şi oamenii porniţi în slujba celui rău sunt vrăjmaşii lui Dumnezeu.
Cuvântul fratelui Traian Dorz
De la adunarea de sfat frăţesc de la Comăneşti – august 1988:
În Numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului
Duh. Amin.
Preaiubiţii noştri fraţi, după cum am mulţumit
de la început Domnului pentru bucuria că ne revedem în seara aceasta aici şi
după cum, în rugăciunea noastră, cu toţii am cerut binecuvântarea şi prezenţa
Lui în mijlocul nostru, credem din toată inima că aceste rugăciuni şi dorinţe
ale noastre Domnul le-a împlinit şi le împlineşte. Nu fratele Nicolae, nici
fratele Dumitru ne-a vorbit cuvintele pe care ni le-au spus din Cuvântul lui
Dumnezeu, ci Duhul Domnului i-a inspirat; pentru ca noi să ne dăm seama – noi,
care de multe ori îi învăţăm pe alţii – cât de mult trebuie să mai învăţăm noi
înşine.
Pentru ca, în umblarea noastră cu Dumnezeu şi în slujba lui Dumnezeu în
care El ne-a chemat şi ne-a rânduit (pe fiecare la o slujbă înaltă şi plină de
mare răspundere), să ne dăm bine seama cu toţii, fiecare, de cea dintâi
condiţie care ni se cere nouă: trăirea noastră înşine, predarea noastră înşine
în slujba Domnului. Pătrunderea noastră înşine în întregime, a fiecăruia dintre
noi, de tot Cuvântul şi de tot adevărul lui Dumnezeu. De toată dorinţa de a
trăi şi a împlini cu fapta noastră voia cea sfântă a lui Dumnezeu pentru care
am venit [în această Lucrare] şi pe care mulţi dintre noi o propovăduim şi-i
învăţăm pe alţii să o trăiască. Cel dintâi Cuvânt pe care Domnul ni l-a
poruncit este unitatea şi ascultarea dintre noi. Să avem părtăşie unii cu
alţii. Că, dacă avem părtăşia aceasta unii cu alţii şi umblăm în lumină, după
cum El Însuşi este Lumină, ştiţi bine ce făgăduinţă scumpă avem: Sângele Lui ne
curăţeşte de orice păcat. De orice păcat...
Deci, condiţia cea mare este să umblăm în
lumină şi să avem părtăşie unii cu alţii. Şi atunci partea Lui, pe care trebuie
să o facă El pentru noi, o face atât de fericit şi de binecuvântat!
Cam gândurile acestea le aveam când am venit –
şi le am mereu când am de stat în mijlocul fraţilor şi avem să ne îndemnăm unii
pe alţii.
Aveam un cuvânt din ultima rugăciune a
Mântuitorului, făcută în mijlocul ucenicilor Săi înainte de Patimile Sale, când,
în Ioan 17, El S-a rugat aşa de adânc pentru ca toţi ai Lui să fie una. N-a
dorit Domnul, mai mult ca orice lucru, decât acesta: să fie ai Săi una. Sfântul
Apostol Pavel, care a călcat atât de aproape pe urmele Domnului, acest lucru îl
spune, cum a citit şi fratele Dumitru de la Filipeni capitolul 2. Îl recitim în
mijlocul nostru, să ni-l însemnăm bine; căci cel de la Ioan 17 îl cunoaştem.
„Deci, dacă este vreo îndemnare în Hristos, dacă este vreo mângâiere în
dragoste, dacă este vreo legătură a Duhului, dacă este vreo duioşie şi
îndurare, faceţi-mi bucuria deplină şi aveţi o simţire, o dragoste, un suflet
şi un gând. Nu faceţi nimic din duh de ceartă sau din slavă deşartă. Ci, în
smerenie, fiecare să privească pe altul mai presus de el însuşi. Fiecare din
voi nu să se uite la foloasele lui, ci la foloasele altora. Să aveţi în voi
gândul acesta care era şi în Hristos Iisus: El măcar că avea chipul lui
Dumnezeu, totuşi n-a socotit ca un lucru de apucat să fie deopotrivă cu Dumnezeu,
ci S-a dezbrăcat pe Sine Însuşi şi a luat chip de rob, făcându-Se asemenea
oamenilor”, pentru ca să ne dea şi nouă o pildă să călcăm pe urmele Lui.
Cuvântul lui Dumnezeu este limpede. Noi, toţi
care îl auzim acum, l-am şi propovăduit de multe ori, multor altora. Acum ni se
impune nouă şi mai mult să medităm adânc asupra acestor condiţii care sunt:
unitatea dintre noi, părtăşia, smerenia, ascultarea şi acelaşi fel de a gândi,
de a vorbi şi de a umbla. De ce? Suntem o minoritate. Biserica Domnului şi
adunarea Domnului totdeauna au fost o minoritate în mijlocul lumii.
Mentalitatea minorităţii este să fie cât se poate mai unită. Dacă suntem şi
puţini şi suntem şi dezbinaţi, noi suntem condamnaţi prin Cuvântul lui Dumnezeu
însuşi, care spune: „O familie dezbinată
împotriva ei, o cetate dezbinată împotriva ei înseşi nu poate să dăinuiască”.
Noi suntem o familie, noi suntem o cetate. Cea dintâi şi cea mai puternică
datorie a noastră este să fim cât se poate una. Forţa noastră, izbânda noastră,
biruinţa noastră stă în unitatea dintre noi. Toţi ne sunt vrăjmaşi. Şi lumea,
şi păcatul, şi diavolul, şi oamenii porniţi în slujba celui rău sunt vrăjmaşii
lui Dumnezeu.
Mântuitorul ne-a
lăsat un cuvânt sfânt: „Veţi fi urâţi de toţi din pricina Numelui Meu”. Şi,
dacă între noi există unitate, părtăşie frăţească şi acelaşi duh, şi acelaşi
fel de a umbla şi de a vorbi, şi de a gândi, această unitate este, în noi, o
putere atât de mare, încât putem trece cu bucurie şi cu biruinţă peste toate ameninţările
celelalte, care vin din afara noastră. Primejdia pentru Lucrarea lui Dumnezeu
nu stă în vrăjmaşii din afară, ci în dezbinarea şi în neînţelegerea dintre noi.
Am cântat o cântare frumoasă şi aş vrea să ne aţintim inima şi
gândurile asupra unui adevăr: „Ce plăcută-i şi ce dulce-i, / Doamne, adunarea,
/ acolo-Şi revarsă Domnul / binecuvântarea; / viaţa pentru veşnicie, /
binecuvântarea”. Tot ce a spus Domnul a fost o făgăduinţă scumpă făcută
adunării. De la cele dintâi cuvinte, când Mântuitorul a propovăduit: „Unde doi
sau trei sunt adunaţi în Numele Meu, şi Eu sunt acolo”, e vorba de începutul
adunării. Adunările mereu au fost ţinta cuvântului, dragostei, binecuvântărilor
Duhului Sfânt; dar şi ţinta tuturor atacurilor vrăjmaşului. Domnul a ţinut să
fie cât mai strânsă părtăşia noastră în adunare. Adunările noastre sunt puterea
şi bucuria, mijlocul prin care Domnul ne binecuvântează pe noi. Noi am cunoscut
pe Domnul în adunare. În adunare am cunoscut Cuvântul. În adunare am cunoscut
rugăciunea. În adunare am cunoscut cântarea. În adunare am cunoscut părtăşia noastră
frăţească. Şi dorim din toată inima, mereu şi mereu... De ce dorim? Dorim adunarea
pentru că în mijlocul adunării Domnul ni le împărtăşeşte pe toate acestea nouă
tuturor. De aceea, lucrul cel mai scump care trebuie să fie pentru noi, cel mai
scump de păstrat şi la care să ţinem cel mai mult, este adunarea frăţească,
unitatea frăţească, părtăşia frăţească, zidirea sufletească. Această sfântă şi
dulce binecuvântare de la Dumnezeu care este, pe pământ, adunarea celor credincioşi.
În mijlocul adunărilor Sale stă Domnul. În adunarea Lui este harul lui
Dumnezeu. În adunarea Lui e Cuvântul, în adunarea Lui e rugăciunea. De aceea a
spus: „Adunarea... să nu părăsiţi adunarea voastră”. Adunarea noastră este,
pentru noi, cuibul cel cald, familia cea dulce, locul unde ne ospătăm
sufleteşte.
Ştiţi bine, cei care am fost departe cândva, ani întregi departe de
adunare, cât de mult am tânjit în sufletele noastre după o adunare frăţească...
Şi acum bucuriile noastre adevărate sunt în mijlocul adunării. Şi, de părtăşia
noastră în adunare şi de participarea noastră în mod regulat la adunarea
frăţească depinde creşterea noastră, zidirea noastră binecuvântată. Suntem
bolnavi sufleteşte, suntem întristaţi? Căutăm adunarea. În mijlocul adunării,
Domnul ne binecuvântează. Suntem fericiţi şi bucuroşi? Căutăm adunarea,
cântarea împreună cu fraţii. Cântarea cu lacrimi e bucuria noastră. Ce avem pe
pământul acesta mai scump decât această familie sfântă în care Tatăl nostru,
Mântuitorul nostru, Mângâietorul nostru este totdeauna lângă noi şi ne împarte
binecuvântări?
Am venit întristaţi la adunare şi Cuvântul lui Dumnezeu ne-a bucurat şi
ne-am întors fericiţi. Am venit bolnavi şi Cuvântul lui Dumnezeu ne-a vindecat
şi ne-am întors sănătoşi. Acel han de oaspeţi în care samariteanul milostiv l-a
dus pe cel recuperat de pe drumul Ierihonului, din mijlocul tâlharilor, era adunarea.
Când noi am fost salvaţi de Samariteanul Milostiv şi ne-a adus de pe unde ne-a
adus, ne-a adus în mijlocul adunării. Şi ne-a încredinţat fraţilor noştri care
erau acolo: „Îngrijeşte-l până voi veni Eu”. Până va veni Domnul, fraţii noştri
îngrijesc de noi în mijlocul adunării ca nişte hangii binecuvântaţi, puşi de
Domnul să mângâie, să mustre, dacă e nevoie... Unde este nevoie, pune calmant;
unde este nevoie, pune dezinfectant. Calmantul ne mângâie, ne înviorează, ne
întăreşte. Dezinfectantul este mustrare, îndreptare şi certare, când e nevoie.
„Mustră, ceartă şi îndeamnă”, spune Sfântul Apostol Pavel. Pentru că de toate este nevoie în
adunarea Domnului. Dar numai în adunare le primim pe acestea. Domnul pune aici
tot felul de lucrători ai Săi, să îngrijească de noi. Până va veni El. De aceea
este nevoie de adunare şi este nevoie de fraţi care să aibă grijă de bunul mers
al adunării.
Noi acum, ştiţi bine – că toţi sunteţi cu
destui ani de experienţă în Lucrarea lui Dumnezeu – cum am ajuns până unde am
ajuns. Ştiţi că au fost ani şi ani îndelungaţi când n-am putut să ne întâlnim
doi cu doi, să cântăm împreună, să ne rugăm împreună. Am dorit – unii de
departe, alţii mai de aproape – această strângere. Şi acum iată că Dumnezeu
ne-a ajutat să ajungem.
A trebuit însă un preţ lung de jertfă şi de
suferinţă pentru aceasta. Odată, când Moise a întrebat pe Domnul pentru poporul
care suferea în Egipt, a zis: „Doamne, până când va trebui să sufere poporul
acesta?”. Şi Domnul i-a răspuns: „Până atunci când suferinţele lui vor întrece
păcatele”. Toate păcatele trebuie ispăşite. Păcatele pe care le face un singur
om le ispăşeşte el. Păcatele pe care le face
o familie le ispăşeşte familia. Păcatele pe care le face o adunare le ispăşeşte
toată adunarea. Păcatele pe care le săvârşeşte o naţiune le ispăşeşte toată
naţiunea. Păcatele pe care le săvârşeşte o generaţie le ispăşeşte toată
generaţia. Noi, dacă cercetăm bine toată istoria şi tot Cuvântul lui Dumnezeu,
vedem.
Tot aşa, dacă noi, pe linie de Lucrare, pe
linie de unitate şi de adunare, păcătuim, toată adunarea trebuie să ispăşească.
Noi a trebuit să ispăşim, ca Lucrare a lui Dumnezeu, în încercările prin care
am trecut, pentru că toată Lucrarea săvârşise – prin cei care trebuiau să fie
în fruntea Lucrării lumină şi călăuzire –, săvârşisem greşeli. Şi când
suferinţele Lucrării, prin cei care au suferit, au întrecut greşelile, Dumnezeu
a adus, iată, izbăvirea.
Şi acum suntem iarăşi în mijlocul unor
evenimente şi la o răscruce despre care am vrut să stăm acum de vorbă. Noi, cei
care suntem bătrâni, suntem pe ducă. Ştiţi aceasta. Câtă vreme a lucrat aici
fratele Bălăuţă sau alţi fraţi!... Au avut trei zile când s-au dus. A lucrat
fratele Leon Andronic atât de mult! Vin cele trei zile, foarte aproape, când
veţi auzi: „Şi fratele Leon a plecat...”. Cum s-a dus fratele Popa Petru, cum
s-a dus fratele cutare şi fratele cutare. Rând pe rând s-au dus. Vin cele trei
zile pentru fiecare dintre noi. Şi... după cum e într-o familie: cel care are
un timp răspunderea, se îngrijeşte ca, după plecarea lui sau la plecarea lui,
să nu rămână haos, să nu rămână debandadă, să nu rămână neascultare. Şi trei
copii dacă are, el trebuie să facă o parte dreaptă între cei care îl moştenesc.
Pentru ca, după plecarea lui, să nu se ivească neînţelegeri şi certuri între
cei care ar fi trebuit să fie în unitate şi în ascultare. Şi pe urmă să zică
toată lumea, batjocorind: „Uite, omul ăla s-a dus şi şi-a lăsat copiii în debandadă
şi acum au ajuns de râsul tuturor”.
În Lucrarea lui
Dumnezeu avem şi noi, fiecare dintre noi, răspundere. Iată, noi, cei [despre]
care aţi spus, cu capetele albe, ne pregătim de plecare. Rămân ceilalţi, la
care le vine rândul, să aibă grijă mai departe de Lucrarea lui Dumnezeu.
Noi am străbătut o etapă de timp şi de istorie
destul de frământată şi zbuciumată. Eu mi-aduc aminte: câtă vreme trăia
Părintele Iosif, aşa bolnav cum era, pe pat, în mijlocul nostru (cum am mai
spus, ajunsese în ultimele săptămâni că avea 33 de kilograme; şi trupul plin de
răni, că nici nu ştiam de unde să-l prindem când trebuia să-l mutăm sau să-l
pansăm, sau să-l schimbăm); totuşi câtă vreme a trăit Părintele, noi am fost ca
la un adăpost. N-am simţit nici un vânt, nici o furtună, nici o îngrijorare,
nici o temere. Era el. Ne ascundeam în umbra lui ca după un stejar puternic.
Avea şi umbră, avea şi adăpost pentru noi. Spune un proverb: „Când cade
stejarul, cade şi umbra lui”. Când se duce capul familiei, toţi rămân ai
nimănui. Aşa ne-am simţit noi trupeşte şi chiar sufleteşte la plecarea
Părintelui. Atunci am simţit dintr-o dată că toţi pereţii casei noastre s-au
dărâmat şi noi am rămas în bătaia tuturor vânturilor. Numai harul lui Dumnezeu
a fost acela care ne-a păzit, ne-a păstrat şi ne-a ajutat. Copii eram. Şi
trupeşte, şi sufleteşte. Lucrarea însă este a lui Dumnezeu.
Noi, dacă înţelegem planul Domnului şi, la
vremea potrivită, contribuim constructiv la împlinirea planului lui Dumnezeu,
aceste planuri minunate se desfăşoară fericit pentru noi. Dar dacă noi nu
suntem acolo şi atunci, şi aşa cum ne cere Cuvântul lui Dumnezeu, Lucrarea
Domnului nu se zădărniceşte, nu se poate nimici; dar se poate amâna. Domnul ar
fi putut să scoată poporul din robie îndată după moartea lui Iosif. Dar n-a mai
fost cineva în stare să ţină sus Cuvântul lui Dumnezeu şi să pună rânduială în
mijlocul poporului. Pentru că toţi ajunseseră la fel de păcătoşi şi de slabi,
de neascultători. Se statornicise o mentalitate de robi în tot poporul lui
Dumnezeu. Nu mai doreau eliberarea. Se complăceau în această situaţie de robie
şi de orbie. Câtă luptă a trebuit să aibă Moise, robul Domnului, până când i-a
scos din această mentalitate de robie! Că şi după ce plecaseră spre libertate,
spre Canaan, ani de zile, mulţi au cârtit, aducându-şi aminte de oalele
Egiptului. Nu le păsa că erau robi şi trăiau în această nenorocită stare de
sclavie. Se obişnuiseră cu robia şi nu mai doreau libertatea. Până S-a îndurat
Dumnezeu şi a văzut suferinţele lor şi a adus apoi pe acel om prin care Dumnezeu a adus această libertate. Când suferinţele
poporului au întrecut păcatele lui, Domnul i-a trimis eliberatorul. Şi de la
Muntele Sinai, când au primit lumina Cuvântului lui Dumnezeu în mijlocul lor,
li s-a schimbat mentalitatea. Au început să-şi întoarcă privirile dinspre Egipt
spre Canaan.
Trebuie să vină o astfel de schimbare de
mentalitate şi în viaţa tuturor celor credincioşi. Că de multe ori ne obişnuim
cu mersul şchiop. Şi, dacă ne obişnuim să mergem şchiop, nu mai ştim să mergem
drept. Se obişnuiesc oamenii cu o stare rea de lucruri şi li se pare că-i
normal aşa. Cum se obişnuiseră ei cu robia din Egipt şi li se părea că e normal
şi că acolo era bine. A trebuit să se facă o schimbare de mentalitate în viaţa
lor, ca să dorească spre Canaan şi să lupte pentru dobândirea lui.
Noi Îi mulţumim lui Dumnezeu că am ajuns aceste vremuri. Dar suferinţele
şi încercările prin care a trecut Lucrarea au lucrat o curăţire, o sfinţire, o
reorientare în viaţa multora dintre noi. Dumnezeu a ajutat, pentru că în mâna
Lui este mersul Lucrării. El are grijă ca ea să poată să se desăvârşească,
pentru că a trimis-o cu un scop mare aici. Părintele nostru Iosif, acel om prin
care Dumnezeu ne-a trezit pe noi la o viaţă nouă şi prin care a adus mesajul
acesta al Evangheliei în mijlocul poporului, a spus: „Dumnezeu a trimis această
Lucrare de mântuire în Biserica noastră şi în poporul nostru”. Şi, dacă
Dumnezeu a hotărât această Lucrare pentru scopul acesta, El o va duce la
îndeplinire. Însă graba sau întârzierea aducerii la îndeplinire a voii lui
Dumnezeu cu privire la Lucrarea aceasta depinde de noi. Dacă noi vom fi
harnici, credincioşi, hotărâţi, uniţi, cum ne cere Cuvântul lui Dumnezeu, El va
îndeplini mult mai repede şi mult mai fericit acest plan minunat. Şi tot
poporul nostru va ajunge la cunoştinţa lui Dumnezeu. Dacă noi întârziem, dacă
noi lenevim sufleteşte, dacă noi ne dezbinăm între noi, nu putem anula planul
lui Dumnezeu. El tot îl va împlini. Dar îl putem întârzia. Noi putem face ca
generaţia noastră şi altele după noi, multe poate... că patru sute de ani au
stat în robie cei de după Iosif până la Moise, pentru că n-au înţeles chemarea
lui Dumnezeu şi au avut dezbinări şi tulburări în mijlocul lor. Din mijlocul
lor s-au ridicat neascultători cum au fost Core, Datan şi Abiram. Cum au fost
ceilalţi care s-au ridicat împotriva planului lui Dumnezeu. Câtă luptă a avut
pentru ca să poată să îi capaciteze şi pe aceştia şi nu s-a putut. [Până ce]
Dumnezeu a făcut dreptate şi a curăţit lucrarea, poporul. Atunci a putut face
ca poporul să ajungă la mântuire. Noi putem grăbi sau putem întârzia împlinirea
planului lui Dumnezeu. Nu-l putem anula. După cum este scris: „Fariseii şi
cărturarii au zădărnicit planurile lui Dumnezeu pentru ei”. Nu le-au putut nimici,
că s-au făcut fără ei. Însă dacă şi ei ar fi fost de acord şi dacă şi ei şi-ar
fi arătat din toată inima ascultarea faţă de Cuvântul lui Dumnezeu, ce repede
şi ce fericit s-ar fi realizat planul lui Dumnezeu!
Aşa este şi cu noi. Domnul are un plan cu
Lucrarea aceasta. E o Lucrare a lui Dumnezeu. Peste Lucrarea Oastei Domnului
este chemat Numele Domnului. Nici o altă lucrare din lumea aceasta nu are în
numele ei Numele Lui. Toate celelalte lucrări au alte nume... frumoase, biblice
poate... Dar Numele Lui e numai în Lucrarea aceasta. Şi spune aşa o profeţie
frumoasă la Isaia: „«Eu, Eu te mântuiesc din pricina Numelui Meu», zice
Domnul”. Va lăsa El oare ca o lucrare care poartă Numele Lui să rămână de
ruşine? Nu va lăsa. Părintele Iosif a spus acest lucru profetic. Se poate că
întârzierea acestui plan minunat a venit din pricină că nu toţi au fost de
acord atunci. Şi unii au căutat să zădărnicească planul lui Dumnezeu. Nu l-au
zădărnicit; l-au întârziat. Însă în toate aceste privinţe, Dumnezeu a decantat,
a curăţit, a lămurit şi mai mult Cuvântul Său şi ideea Lui în mijlocul nostru.
Noi trebuie să ne uităm cu foarte multă atenţie la istoria Lucrării acesteia a
lui Dumnezeu şi să fim foarte atenţi la atitudinea pe care o avem noi acum faţă
de această Lucrare. Trebuie să ştim: Lucrarea Domnului se va realiza. El n-a început
o lucrare care să dea faliment. El e Dumnezeu! „Lucrările Lui vor dăinui în
veac”, spune Cuvântul lui Dumnezeu. Însă realizarea lor depinde de ostenelile
pe care ni le dăm noi: mai curând sau mai târziu. Noi putem zădărnici [Lucrarea
Domnului] pentru noi, dar nu pentru poporul acesta la care a rânduit-o Dumnezeu.
Pentru noi putem zădărnici. O primim sau n-o primim. Ascultăm sau nu ascultăm.
Ne unim cu Domnul sau suntem împotriva Lui. Nu Lucrarea lui Dumnezeu o
zădărnicim, ci mântuirea noastră şi a celor care depind în mod imediat de
activitatea şi de atitudinea pe care o avem noi în Lucrare.
Comentarii
Trimiteți un comentariu