Traian Dorz sau nostalgia iubirii ca jertfă - Premiul II - Secțiunea eseu

 


Secolul al XX-lea a reprezentat un cumul de schimbări politice care au condus la rezultate dintre cele mai diverse. Dacă alegem să privim retrospectiv asupra a ceea ce a însemnat perioada comunistă pentru poporul român iubitor de credință și literatură, captivat de artă și de cultivarea valorilor tradiționale, tindem să îi oferim dreptate domnului conf. univ. dr. Octavian Gabor care considera că „putem privi comunismul ca o formă a iadului: o mare de oameni incapabili să se ajute, incapabili să aibă grijă unii de alții. Este un iad impus de sus, nu unul la care ajungem noi înșine, și orice încercare de a ieși din el este aspru pedepsită pentru că orice astfel de încercare aduce cu sine anihilarea regimului în sine. Ajutorarea celuilalt, deci refuzul iadului, transformă iadul în Împărăție”[1]. În ansamblu, comunismul a constituit o perioadă de regres pentru mulți mireni care nu au avut acces deplin la comunitatea bisericească, însă a reprezentat o rampă de lansare pe plan duhovnicesc pentru numeroși preoți, intelectuali, oameni de litere închiși în lagăre și în închisori, care au avut oportunitatea să se regăsească pe sine și pe Dumnezeu.

            Poetul Traian Dorz s-a ostenit încă de mic să pășească pe urmele învățăturilor pe care Sfânta Biserică le propovăduiește de aproape două milenii, iar până la trecerea sa la Domnul a urmărit să cultive virtuțile creștine cu mult efort și credință în Dumnezeu. Cuvintele Sfântului Simeon Noul Teolog,  care afirma că, „dacă toate virtuțile câștigate prin nevoințe nu sunt legate între ele prin puterea Duhului Sfânt care le dă viață, sunt doar niște oase și nervi morți așezate unele lângă altele. Sufletul nu poate trăi fără Duhul Sfânt, așa precum corpul nu poate trăi fără suflet”[2], l-au călăuzit pe poetul român să se roage, să creadă în Înviere și în viața veșnică, să își ierte prigonitorii chiar și în bezna din închisoarea în care a stat timp de 17 ani. În pofida constrângerilor la care a fost supus, Traian Dorz, asemenea altor mărturisitori din temnițele comuniste (părinții Justin Pârvu, Arsenie Papacioc, Arsenie Boca, Adrian Făgețeanu, Nicolae Steinhardt ș.a.), a avut timpul necesar pentru a se cunoaște pe sine, pentru a-și mobiliza puterile rămase și a le îndrepta spre Dumnezeu prin comunicarea cu Acesta în rugăciune, pentru a se înnoi. Cu alte cuvinte, Traian Dorz a înțeles plenar cuvintele propovăduite de părintele Iosif Trifa, ilustrul promotor al ortodoxiei și culturii românești de pe meleagurile țării noastre, care nota: „Ca să poți crește, trebuie mai întâi să te naști. Tot așa și în cele duhovnicești. Ca să poți crește în Domnul, trebuie mai întâi să te naști din nou. Iar această naștere este, preaiubiții mei frați, ruperea totală cu lumea, cu duhul acestei lumi; predarea vieții noastre în întregime Domnului și începerea unei vieți noi cu El”[3].

            În temniță s-a smerit și a răbdat, confruntându-se cu numeroasele neajunsuri pe care torționarii le provocau tuturor celor care au decis să-și asume identitatea creștină, precum odinioară, în primele trei veacuri de creștinism, sute de martiri erau jertfiți pentru numele lui Hristos. Această răbdare, despre care Sfântul Ioan Scărarul aprecia că „este tăierea scuzelor și luarea-aminte la sine”[4], l-a ajutat să înțeleagă nesocotința și carențele spirituale ale celor care îi provocau suferința, astfel încât a avut tăria și înțelepciunea de a le ierta greșelile și de a se ruga pentru sufletele lor. Această din urmă faptă este poate cea mai concludentă dovadă că iubirea jertfelnică iartă, uită și acoperă greșelile tuturor, înăbușindu-le cu o dragoste de negrăit. Un alt mare om de cultură prigonit de comuniști, părintele Nicolae Steinhardt, scria că „Nu ajunge să ierți, mai e neapărat nevoie să și uiți. Iertarea neînsoțită de uitare nu înseamnă nimic, e vorbă goală, vorbărie, flecăreală, amăgire și mască a ținerii de minte a răului”[5], iar această perspectivă o regăsim și la poetul Traian Dorz: îndreptându-și atenția complet spre Dumnezeu, a fost incapabil să transmită altceva decât dragoste.

            Cu toate acestea, trebuie să înțelegem că iubirea creștină autentică pe care o simțea față de întreaga lume, chiar dacă fizic era strâmtorat de vitregiile sistemului politic, a necesitat multă jertfă personală. În primul rând, această stare a avut nevoie de mult curaj care să-i ofere noblețea, modestia, smerenia de a iubi. Sfântul Nectarie din Eghina aprecia că „cel care este curajos moral e nobil, iubitor de adevăr, sincer, cu suflet mare, neînfricat, îngăduitor, compătimitor și tolerant, răbdător și consecvent, mărinimos, devotat, liber, demn și plin de măreție”[6]. În al doilea rând, iubind cu credință și asumându-și crucea personală a nevoințelor, Traian Dorz a înțeles că toți creștinii se închină unui Dumnezeu răstignit, care a ales Crucea în detrimentul altor facilități lumești și față de care noi toți trebuie să avem credința în providența Sa și încredințarea că dreptatea lumească, de care poetul nu a avut parte, dar despre care profesorul Eugeniu Safta-Romano scria că „totalizează virtuțile și cere să se recunoască și să se respecte drepturile fiecărui om, să se dea fiecăruia ceea ce este al său”[7], nu este finalitatea și că decizia finală îi aparține lui Dumnezeu. Nu în ultimul rând, nostalgia iubirii sale a avut drept temelie conștiința sa curată și neobosita teamă de a nu-l supăra pe Stăpânul Său, iar acestea l-au izolat de groaza pe care torționarii urmăreau să o inducă, prin aceasta adeverindu-se că „cel care a devenit robul Domnului se înfricoșează numai de Stăpânul său; cel care nu se teme încă de Acesta, deseori ajunge să se sperie de propria-i umbră”[8].

            Dacă a-i reactualiza memoria poetului Traian Dorz este un gest de cultură națională, ca tineri, a-i urma modelul de curaj, iubire jetfelnică, entuziasm în îndeplinirea binelui sunt îndatoriri morale care ne ajută să ne conturăm propria personalitate și să identificăm încă din timp modelele demne pe care trebuie să le urmăm. Însuși marele duhovnic Justin Pârvu afirma că „tineretul nostru ar trebui puțin să se cunoască pe sine, istoria neamului, strămoșii și martirii lor. Cunoașterea martirilor și a adevărului istoric va trezi în noi și cunoașterea de sine. Dacă noi nu ne lustruim memoria și nu ne cunoaștem martirii și jertfele înaintașilor noștri, nu ne putem redeștepta”[9]. În această lume în care retrospecția și memoria umplu doar secundele rămase după îndeletnicirea cu activitățile cotidiene istovitoare, modelul poetului Traian Dorz, cel care a suferit, a scris, a trăit profund ortodox, rămâne un etalon de performanță duhovnicească, de conlucrare și comuniune cu Dumnezeu, dar și de iubire creștină autentică, dispusă să ierte, să uite și să acopere toate greșelile aproapelui.

 



[1] Conf. univ. dr. Octavian Gabor în Despre născători de frumos în închisorile comuniste, din lucrarea colectivă Identități sociale, culturale, etnice și religioase în comunism, Editura Polirom, 2015, p. 421.

[2] Sfântul Simeon Noul Teolog, Țelul vieții creștine, Editura Anastasia, București, 1996, pp. 156-157.

[3] Preot Iosif Trifa, Să creștem în Domnul, Editura Oastea Domnului, Sibiu, 2018, p. 19.

[4] Sfântul Ioan Scărarul în Cartea filocaliilor. Cele mai frumoase pagini, apărută sub coordonarea Georgetei-Anca Ionescu, după textele originale traduse de acad. prof. dr. Dumitru Stăniloae, Editura Humanitas, București, 2018, p. 380.

[5] Steinhardt, Nicolae, Dăruind vei dobândi, Editura Episcopiei Ortodoxe a Maramureșului și Sătmarului, Baia Mare, 1992, p. 106.

[6] Nectarie din Eghina, sfânt, Cunoaște-te pe tine însuți sau Despre virtute, Editura Sophia, București, 2012, pp. 276-277.

[7] Safta-Romano, Eugeniu, Arhetipuri juridice în Biblie, Editura Polirom, Iași, 1997, p. 71.

[8] Ioan Scărarul, Scara Raiului ediția a II-a, Editura Amarcord, Timișoara, 1997, p. 354.

[9] Pârvu Justin, Ne vorbește Părintele Justin vol. II, Petru Vodă, 2013, pp. 86-87.


de Leonte Sebastian-MarianClasa a XII-a, Liceul Teoretic  „Grigore Moisil” Tulcea

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Locul I / proză: Cea mai frumoasă colindă

Premiul III / Poezie: Zaheu

Premiul I / Poezie: În ceas târziu de noapte